Med denne utregning kan du finne den belastning du klarer å løfte 1 gang (1RM)

 

 

Av personlig trener Frank Havstad-Axelsen - se mer om Frank HER 

1RM står for repetition maximum og er den belastning du klarer å løfte 1 gang i en given øvelse. 

Bruk av 1RM kan være et viktig redskap for å styre hvor tungt man trener, og for å bli sterkere. Når man kjenner sin 1RM kan man nemlig regne ut prosenter av denne, og bruke dette i treningen. For mange kan det være fint å regne ut 1RM i stedet for å gjøre en faktisk 1RM test. En 1RM test krever veldig god teknikk og god treningserfaring, og det kan kreve lang restitusjon. Jeg anbefaler hellere å ta en 5RM test, altså den belastning du klarer å løfte 5 ganger. Man kan også ta flere reps enn dette, men kommer man over 8 reps, bliver resultatet mer upresist.

 

I dette skjemaet får du både utregning av 1RM og prosenter fra 60-100 %. Skriv inn hvilken belastning du tok, og hvor mange reps i de gule feltene.  

 

Last ned skjemaet HER

 

Det er viktig å være oppmerksom på at en riktig 1RM test kan avvike litt fra denne utregningen, alt avhengig av dagsform, treningserfaring, om man trener alene eller sammen med andre, om man har spist nok mat osv.